2011-01-27
 22:02:33

Out Of Focus

Min förmåga att koncentrera mig existerar inte längre. Jag ser suddigt. Jag känner mig tom. Jag är trött. Inte riktigt trött , mer slut, bortkommen. Fast ja, trött också när jag tänker efter. bara sover och sover. Som om kroppen arbetar så hårt med att få bort gifterna ur kroppen så att man slocknar.

Jag vet att jag har varit/är beroende av snus men inte att det var så här jävligt.
Enligt FHI (Statens Folkhälso institut) är nikotin en drog som ger ett mycket starkt fysiologiskt och psykologiskt beroende som i styrka, och därmed åtföljande återfallsrisk, anses ligga i klass med kokain och heroin.
Både nikotinberoende och nikotinabstinens räknas i dag som sjukdom. Det visste jag inte? Så jag kan sjukanmäla mig nu?

Att sluta snusa innebär att gå runt i ungefär en månad med ett nedsatt livskvalitét och så kan man uppleva kraftig stress pga den stora omställningen. Fy fan, nu har det knappt gått 3 dagar och jag håller på att få fnatt. Helvete!Omkring tre fjärdedelar av de som slutar upplever nikotinabstinens, som karaktäriseras av oro, rastlöshet, irritation, ilska, koncentrationssvårigheter, tankspriddhet, sömnstörningar, viktökning, tomhetskänslor samt nedstämdhet som ibland kan utvecklas till en depression som måste behandlas. Ja allt detta stämmer på mig förutom en djupare depression och viktökning.

Man kan kortfattat dela upp beroendet i 4 delar.
# Fysiskt beroende
# Psykologiskt beroende
# Socialt beroende
# Etablerad vana.

Då förstår ni kanske lite bättre. Eller? Hoppas det för nu börjar mitt tålamod ta slut igen. Fasen vad jobbigt det här är!

Jag ska avsluta med en härlig fakta till er alla,
Nikotin är ett starkt gift och användes tidigare som ett gift mot ohyra.
Det visste jag inte heller.  Fast jag ska inte vara någon moraltant här inte. 
Dags för ett niktointuggummi



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: