2010-11-24
 10:39:59

Ny dag, nya möjligheter.

Idag är det ...onsdag ? Har ingen större koll på veckodagar nu för tiden. Sov förväntansvärt bra inatt. Utvilad och relativt pigg. Sandra var söt nog och lät mig sova ut. Vaknade inte upp en enda gång...underbart.
Liam är lämnad i skolan, frukost har ätits, Ebba har blivit rastad, sängen har blivit nerkissad och Sandra är på väg till sjukan för PKU test.



Vad är ett PKU prov?
"När ditt barn är ungefär tre till fem dagar får det genomgå ett så kallat PKU-prov. Provet tas genom ett stick i en ven, på handryggen eller i hälen. Provet görs för att se om barnet lider av någon av de ovanliga sjukdomarna phenylketonuri (PKU), galaktosemi, sköldkörtelhormonbrist eller binjurebarkhormonbrist. Bland de cirka 100 000 barn som föds varje år i Sverige är det bara sammanlagt ungefär 50 barn som har någon av de här sjukdomarna. Upptäcks de på ett tidigt stadium finns det möjlighet att behandla dem innan de blir skadliga för barnet.

Phenylketonuri (PKU) är en ärftlig oförmåga att på rätt sätt spjälka ett ämne i kroppen som heter phenylalanin. Utan behandling kan barnet bli svårt utvecklingsstört."

Galaktosemi 

Galaktosemi är en ärftlig sjukdom som gör att barnet blir sjukt när det får i sig galaktos, som finns ibland annat bröstmjölk. De första tecknen på sjukdom är kräkningar, viktnedgång, slöhet, gulsot och kramper. Om barnet får galaktosfri diet på ett tidigt stadium kan det utvecklas normalt.

Sköldkörtelhormonbrist

Medfödd sköldkörtelhormonbrist (Kongenital hypotyreos) kan leda till psykisk utvecklingsstörning och dvärgväxt om sjukdomen inte upptäcks i tid. Andra symtom som kan ses hos nyfödda är gulsot och slöhet. Behandlingen är enkel och mycket effektiv. Den består av tabletter med sköldkörtelhormon som barnet får ta resten av livet.

Binjurebarkhormonbrist

Binjurebarkhormonbrist, eller Adrenogenitalt syndrom, beror på ibland ärftliga, varierande typer av enzymbrist, som på olika sätt ger felaktigheter vid kroppens hantering bland annat av ett ämne i kroppen som heter cortisol. Flickor med detta syndrom föds med missbildade yttre könsorgan och pojkar kan gå in i en alltför tidig pubertet. Vissa barn kan ha stora livsfarliga saltförluster och ibland högt blodtryck, som kräver snabb behandling.

Binjurebarkhormonbrist

Binjurebarkhormonbrist, eller Adrenogenitalt syndrom, beror på ibland ärftliga, varierande typer av enzymbrist, som på olika sätt ger felaktigheter vid kroppens hantering bland annat av ett ämne i kroppen som heter cortisol. Flickor med detta syndrom föds med missbildade yttre könsorgan och pojkar kan gå in i en alltför tidig pubertet. Vissa barn kan ha stora livsfarliga saltförluster och ibland högt blodtryck, som kräver snabb behandling.

Källa: Vårdguiden.

Ja om ni har orkat läsa så förstår ni lite mer om just varför PKU prov görs.
Dessutom ska hörseltest göras och så ska självklart barnläkaren klämma och känna på Celine. Testa reflexer och leder m.m.
Håll tummarna att allt är okej. Att hon hör och ser det vet jag redan, det har jag testat själv. Frågan är bara, hur bra?

Nu ska jag ta mig en kaffe och vila lite . Sen ska jag sätta igång och tvätta.

Dammen = Hemmafru? Hell yes!


Anonym
PUBLICERAT: 2010-11-24, 15:07:36

Varför hänger du inte med till sjukan? Det är du som borde låta Sandra sova ut!


Anonym
PUBLICERAT: 2010-11-24, 15:07:59

Varför hänger du inte med till sjukan? Det är du som borde låta Sandra sova ut!


Sandra J
PUBLICERAT: 2010-11-24, 17:03:36

Haha tack för omtanken men jag kan nog ta hand om mig själv! ;) Behöver jag vila så gör jag det ska du se.


Dammen
PUBLICERAT: 2010-11-24, 20:09:40

Och vem är du om jag får fråga?



Som i varje normalt förhållande så är det 50/50 mellan mig och Sandra. Varför jag inte hängde med berör inte dig. Annars hade jag troligtvis skrivit anledningen.


Dammen
PUBLICERAT: 2010-11-24, 20:10:02

Och vem är du om jag får fråga?



Som i varje normalt förhållande så är det 50/50 mellan mig och Sandra. Varför jag inte hängde med berör inte dig. Annars hade jag troligtvis skrivit anledningen.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: