2010-12-08
 10:39:20

Saker du kanske inte visste om graviditet,förlossning & spädbarn

Under min korta tid som far har jag lärt mig mycket. Inte bara genom information utan även observation och try and fail. Från Vecka 3 i graviditeten till exakt denna tidpunkt har jag lärt mig oerhört mycket. För varje dag som går kommer minst en ny lärodom.
 För inte allt för länge sedan fick jag reda på att barn som ammar kan få sugblåsor på läpparna. Alltså, jaha? Varför har ingen sagt det? Det ser verkligen ut som en sugpropp. 

Du vet att när en kvinna är gravid så får hon inte sätta i sig vad som helst. Ett exempel är opastöriserad mjölk. Det innehåller tydligen skadliga mikroorganismer. Det är en klassiker, de vet de flesta om. Däremot vilka produkter som innehåller detta är inte alltid lika klart. För mer info kan ni läsa på nätet, tryggabarn.nu.

Visste du att det gäller även när kvinnan ammar? Bubbelvatten och läsk bör undvikas, bebisen får då ont i magen. Det blir en hel del rapar och pruttar. Choklad är även sak som inte ska tas in i överdrivna mängder.
Fast det här är främst om min bebis, hon får prickar och gaser av en del saker.
Men exakt vad din bebis är extra känslig mot vet man aldrig i förväg. Det handlar om att ha stenkoll på kosten och se hur barnet reagerar.

Visste du att barn föds med svullna bröst?
Visste du att flickor kan få mensliknande blod i början som spädbarn?
Visste du att naglarna redan har växt ut en bit när de föds? Alltså, sådär vassa och långa. Kvinnan kan skatta sig lycklig att barnet inte grabbar tag sidoväggarna och försöker klösa sig in igen.

Under förlossningen sker en jäkla massa.
Det kan komma både avföring och urin, en jävla massa blod och ibland en del spyor.
Svanskotan kan gå åt helvete också. Speciellt om man föder en koloss som Sandra gjorde.
Vissa kan ha ont i flera år. Det går inte att göra så mycket åt det förutom att vila. Men vilar man för mycket kan man bli stel. Så ja, rör dig med måtta. Dessutom har jag nyligen hört att läkaren kan stoppa upp en finger där bak och trycka tillbaka kotan. Frågan är, hur många kvinnor vill det?
Kvinnan kan även spricka en hel del, allt från nån cm till anal och det vaginala hålen blir ett enda stort hål.
Den som säger att en förlossning är vacker bör tänka om.

Jag tror ordet Avslag är korrekt men jag är osäker. Det menas med att man har en herrans massa efterblödningar efter förlossningen.

Detta är bara en bråkdel av vad som sker.
Fortsättning följer..

Är du fortfarande sugen på barn?
Är du säker?
Bra, för det är värt det..


Rebecca
PUBLICERAT: 2010-12-09, 21:10:05 | URL: http://blogg.aftonbladet.se/2903

Jag tycker minsann att alla de negativa saker som en graviditet och förlossning har med sig väger upp dem positiva.


ELIN
PUBLICERAT: 2010-12-09, 21:41:19 | URL: http://esks.blogg.se/

svar;visst var den det :)


Fia
PUBLICERAT: 2010-12-10, 21:44:19

Lätt att det vart värt det hela! :)

& d mesta du nämnt om "biverkningar" under förlossning ä nåt jag brukar av ren elak glädje mot syster-yster & mina andra första havande tjejkompisar. ;)



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: